سرطان پوست: علایم، پیشگیری و درمان


سرطان پوست، رشد غیرطبیعی سلول‌های پوست است. این مشکل به‌طور کلی در مناطقی از پوست که در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند، رخ می‌دهد اما گاهی هم در مناطقی از پوست بروز می‌کند که به‌طور معمول در معرض نور خوشید نیست.


مختصری از آناتومی پوست


پوست، بزرگ‌ترین اندام بدن است و از سه لایه‌ی اصلی تشکیل شده است:


اپیدرم: لایه‌ بسیار نازک خارجی پوست است که همچون سدی در برای عفونت‌های محیطی عمل می‌کند و مقدار آبی را که از این طریق از بدن تبخیر می‌شود، کنترل می‌کند.

درم: لایه میانی و ضخیم‌تر پوست که حاوی فولیکول‌های مو و نیز اعصاب و تعداد زیادی عروق خونی و لنفی است که در چارچوبی از کلاژن تعبیه شده‌اند.

هیپودرم: عمقی‌ترین لایه پوست که سرشار از چربی و کلاژن بوده و دارای عروق خونی و لنفی زیادی است.

ساختار پوست


بیشتر سرطان‌های پوست، از سلول‌های موجود در لایه اپیدرم ظاهر می‌شوند. کراتینوسیت‌ها، سلول‌های اصلی موجود در این لایه از پوست هستند. در عمق اپیدرم و در نزدیکی لایه درم، این سلول‌ها رشد کرده و فعالانه سلول‌های پوستی جدیدی تولید می‌کنند. این لایه، لایه‌ی سلول‌های قاعده‌ای (بازال) است. این سلول‌ها با گذشت زمان، به سمت سطح پوست مهاجرت می‌کنند و تبدیل به سلول‌های سنگفرشی می‌شوند. در میان سلول‌های قاعده‌ای، رنگدانه‌های قهوه‌ای رنگی به نام ملانین وجود دارد که سلول‌های ملانوسیت را می‌سازند. این‌ها نزدیک به سلول‌های دیگری که مواد خارجی مثل باکتری‌ها یا سلول‌های سرطانی را از پوست برداشته و از طریق عروق لنفاوی به گره‌های لنفاوی می‌رسانند (یعنی سلول‌های لانگرهانس پوست)، قرار گرفته‌اند.


عروق لنفاوی پوست به گره‌های لنفاوی کشاله‌ی ران، زیر بغل و گردن می‌رسند. این عروق مایع لنف را حمل می‌کنند و یکی از سیستم‌های گردش مایع در بدن می‌باشند. این سیستم بخشی از دستگاه ایمنی بدن محسوب می‌شود ولی در عین حال مسیری است که سلول‌های سرطانی پوست می‌توانند از آن برای انتشار در کل بدن استفاده کنند. گره‌های لنفاوی همون یک فیلتر عمل کرده و این سلول‌ها را به دام می‌اندازند. تکثیر این سلول‌ها در گره‌های لنفاوی موجب بزرگ شدن گره‌های لنفاوی می‌شود.


انواع سرطان پوست

دو نوع از سرطان پوست بر اساس نوع سلول‌های درگیر عبارتند از:


سرطان کراتینوسیت

این نوع سرطان پوست شامل سرطان سلول‌های قاعده‌ای (BCC) و سرطان سلول‌های سنگفرشی (SCC) پوست می‌شود. این‌ها رایج‌ترین فرم سرطان پوست هستند. احتمال رشد این‌ها در مناطقی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، یعنی سر و گردن بیشتر است. در این فرم از سرطان پوست، احتمال انتشار سلول‌های سرطانی و مرگ بیمار نسبت به انواع دیگر کمتر است ولی اگر تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است رشد کرده و در قسمت‌های دیگر بدن منتشر شود.


سرطان سلول‌های سنگفرشی: این نوع از سرطان در لایه‌ی خارجی پوست اتفاق می‌افتد و معمولا نسبت به سرطان سلول‌های قاعده‌ای تهاجمی‌تر است. این بیماری ممکن است به صورت ضایعات قرمز و پوسته پوسته مانند روی پوست بروز کند.

منبع:.zoomit


[ بازدید : 163 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ سه شنبه 21 خرداد 1398 ] [ 13:07 ] [ admin ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]