علائم “سرطان پوست”، انواع و روش تشخیص و درمان آن


سرطان پوست چیست ؟ هر آنچه باید در مورد سرطان پوست و انواع آن بدانید

سرطان پوست ،بیماری ای است که در آن سلول های بدخیم (سرطان) ،در بافت های پوست تشکیل می شوند انواع مختلفی از سرطان وجود دارد، که در پوست شروع می شود. رنگ پوست ،در معرض نور خورشید می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوز فعال را افزایش دهد ؛ سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوز فعال، اغلب به صورت یک تغییر در پوست ظاهر می شود.

آزمایشات یا روش هایی که پوست را بررسی می کنند، برای تشخیص سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوز فعال، استفاده می شود. برخی از عوامل مخصوص (احتمال بهبودی) و گزینه های درمان را تحت تاثیر قرار می دهد ، این بخش از سلامت نمناک به بحث کاملی در مورد همه چیز از سرطان پوست اختصاص یافته است.سرطان پوست


پوست ،بزرگترین عضو بدن است که آن در مقابل گرما، نور خورشید، آسیب و عفونت از بدن محافظت می کند ، پوست ،همچنین به کنترل دمای بدن، ذخیره آب و چربی و ویتامینD کمک می کند. پوست ،دارای چند لایه است، اما دو لایه اصلی اپیدرم (لایه بالایی یا بیرونی) و درم (لایه درونی یا درونی) است.


سرطان پوست


سرطان پوست چیست

انواع سرطان پوست

سرطان پوست در اپیدرم شروع می شود، که از سه نوع سلول تشکیل می شود:


سلول های پولک پولکی:سلول های نازک و صاف ،که لایه بالایی اپیدرم را تشکیل می دهند.


سلول های اساسی:سلول های گرد، در زیر سلول های پولکی هستند.


ملانوسیت ها:سلول هایی که ملانین را ایجاد می کنند و در قسمت پایین اپیدرم یافت می شوند.


ملانین ، یک نوع رنگدانه است که به پوست رنگ طبیعی می دهد هنگامی که پوست در معرض آفتاب قرار می گیرد، ملانوسیت ها ،رنگدانه بیشتری ایجاد می کنند و پوست را تیره می کند.سرطان پوست، می تواند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتد، اما غالبا صورت، گردن، دست و بازوها در معرض نور خورشید قرار می گیرند ، انواع مختلفی از سرطان وجود دارد، که در پوست شروع می شود شایعترین انواع سرطان، سلولهای بنیادی و سلول سنگفرشی است که سرطان پوست غیر ملانوم هستند ؛ سرطان پوست غیر ملانوم، به ندرت به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد.ملانوما، نوعی سرطان پوست بسیار نادر است و احتمال زیادی دارد که به بافت های اطراف حمله کند و به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. کراتوسیس، یک بیماری پوستی است که گاهی اوقات غده سرطانی سلول سنگفرشی می شود این خلاصه ای درباره سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوسیس فعال است ، خلاصه های زیر را برای اطلاعات در مورد ملانوم و انواع دیگر سرطان که روی پوست تاثیر می گذارند، مشاهده کنید:


انواع سرطان پوست


انواع سرطان پوست

درمان ملانوم

درمان Mycosis Fungoides (از جمله سندرم سزار)

درمان سرکومای کاپوسی

درمان سرطان سلول مرکل

سرطان های غیر معمول در دوران کودکی

سرطان پوست ارثی

رنگ پوست و در معرض نور خورشید ،می تواند خطر ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوسیس فعال را ،افزایش دهد. هر چیزی که باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری می شود، خطرناک است ، داشتن یک عامل خطر به این معنا نیست که شما سرطان را دریافت خواهید کرد؛ نداشتن عوامل خطر، به این معنا نیست که شما سرطان نخواهید گرفت. اگر فکر می کنید ممکن است در معرض خطر باشید، با پزشک خود صحبت کنید.


شناسایی عوامل خطر سرطان پوست

عوامل خطر برای کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی، عبارتند از:در معرض نور خورشید طبیعی یا نور خورشید مصنوعی (از جمله برنزه شدن بدن،) در مدت زمان طولانی است.


پوست لطیفی که کک و مک دارد، و به راحتی می سوزد، برنزه نمیشود و یا خیلی کم سبزه است.

چشم های آبی یا سبز یا چشم های رنگی دیگر.

مو بلوند یا قرمز.

داشتن کراتوز فعال.

درمان گذشته با تابش.

داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف.

داشتن تغییرات خاصی در ژن های مرتبط با سرطان پوست.

قرار گرفتن در معرض آرسنیک.

درمان سرطان پوست


از علت تا درمان سرطان پوست

نشانه های هشدار دهنده انواع سرطان پوست

علائم سرطان پوست غیر ملانوم، عبارتند از:


جراحتی که درمان نمی شود

مناطق پوستی، که عبارتند از :برجسته، صاف، براق، و مروارید گونه

سفت است و شبیه جای سوختگی است و ممکن است سفید، زرد یا مومی باشد

برجسته و قرمز یا قرمز مایل به قهوه ای

نا هموار، خونریزان یا پوسته پوسته

نشانه های کراتوز فعال ،عبارتند از:


پوست زبر ، قرمز، صورتی یا قهوه ای، برجسته و ناهموار ، پوستی که ممکن است صاف یا برجسته باشد.

ترک خوردن یا پوست انداختن لب پایین، که مومیایی لب و ژل کمکی نمی کند.

آزمایشات یا روش هایی برای پیدا کردن و تشخیص سرطان پوست غیر ملانوم و کراتوز فعال، در دسترس است.

اکتینیک لب (لب کشاورزان- متورم شدن لب)

اکتینیک لب ی بیماری سرطانی است که معمولا در لب پایین رخ می دهد. ممکن است تکه های فلس دار یا زبری مداوم روی لب ها وجود داشته باشد. نشانه ها با شیوع کمتر عبارتند از تورم لب، از دست دادن مرز تیز بین لب و پوست و برجستگی خطوط لب. اکتینیک لب ممکن است به کارسینومای سلول های سنگفرشی از نوع تهاجمی تبدیل گردد، البته اگر درمان نشود.



علائم سرطان پوست


نشانه ها و علائم سرطان پوست

لایه شاخی پوست

لایه شاخی پوست به عنوان یک عامل رشد به شکل قیف است که از یک پایگاه قرمز بر روی پوست گسترش می یابد. این ترکیب از کراتین فشرده که همان پروتیین موجود در ناخن است، تشکیل شده است. این یک نوع خاص از پوسته ریزی اکتینیک است. اندازه و شکل رشد آنها می تواند قابل توجه باشد، ولی طول اکثر آنها حدود چند میلی متر است.


کارسینومای سلول های سنگفرشی می تواند در این پایه پیدا شود. این حالت معمولا در بزرگسالان مسن با پوست بور با سابقه قرارگرفتن در معرض نور خورشید به میزان قابل توجهی رخ می دهد.


با خال های مشکل زا و سرطانی آشنا شوید

رشد خوش خیم یک سلول در محل طبیعی خودش، خال تولید می کند . احتمال خطر ایجاد کردن خال ها اگر چه اندک است اما می توانند در طول زمان توسعه یابند و به ملانوما تبدیل گردند. خال نرمال تخت و کمی بر آمده است و میتواند با گذشت زمان رشد خوش خیم داشته باشد اما خال های سرطانی اغلب بزرگ ، نا منظم و خیلی پر رنگ هستند . در ابتدای بلوغ یا جوانی خال ها به صورت طبیعی ایجاد می شوند و به وجود آمدن آن ها در زمان کهولت سن یا بلوغ غیر معمول است.


خال های آتیپیک ، خال هایی هستند که می توان آن ها در مناطق در معرض نور آفتاب و یا محافظت شده در برابر نور خورشید پیدا کرد، این خال ها سرطان نیستند اما می توانند به خال سرطانی تبدیل شوند . این نوع خال ها اغلب دارای مشخصاتی مانند :قطر و طول بزرگ تر از نیم سانتی متر ، شکل نا منظم با مرز های بریده ، سطح بر جسته و رنگ مخلوط از جمله صورتی، قرمز، قهوه ای مایل به زرد و قهوه ای هستند .


سرطان پوست


علائم و درمان سرطان پوست

روش تشخیص خال سرطانی از غیر سرطانی


ABCDEs خود را بشناسید !!!


به خال های بدنتان توجه کنید زیرا در بدن یک فرد خال هایش شبیه به یکدیگر است و اگر خال یا کک و مکی متفاوت از دیگر خال ها بود ، اگر هریک از ویژگی های ABCDEs ملانوما را متوجه شدید، باید توسط یک متخصص پوست بررسی شوید. ABCDEs یک روش بسیار مهم برای تشخیص خال سرطانی می باشد.


‘A’ برای عدم تقارن:


عدم تقارن به معنی این است که نیمی از خال با نیمه دیگر فرق می کند .برای چک کردن خال های غیرمعمول و یا کک و مک خود ، توجه داشته باشید که دو طرف خال با یکدیگر مطابقت داشته باشند و اگر در آن ها نا متقارنی دیدید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.


تشخیص خال های سرطانی


روش تشخیص خال های سرطانی


‘B’ برای مرز:


در صورت پاره پاره بودن و محو و نامنظم بودن لبه های خال ، آن را به یک متخصص پوست نشان دهید. اغلب ضایعات ملانوما مرزهای ناهموار دارند .


‘C’ برای رنگ:


اگر خال شما رنگ یکسان ندارد و یا سایه های قهوه ای مایل به زرد، قهوه ای، سیاه و سفید، آبی، سفید، قرمز دارد، مشکوک است. خال های عادی تک رنگ و معمولا به رنگ روشن و یا تیره هستند.


‘D’ برای قطر:


خالی که قطرآن بزرگتر از پاک کن است ، مشکوک می باشد.


‘E’ برای تحول و تغییر:


خالی که در حال تغییر مانند کوچک و بزرگترشدن، تغییر رنگ، خارش وخونریزی است، باید بررسی شود. اگر خال شما به تازگی برجسته و یا از پوست کنده شده است، آن را به یک دکتر نشان دهید زیرا اغلب ضایعات ملانوما به سرعت رشد و یا تغییر می کنند.



روش های مختلف تشخیص سرطان پوست در طب مدرن

برای تشخیص سرطان پوست روش های زیر ،ممکن است استفاده شود:


تست پوست:یک پزشک یا پرستار ضربه ها یا لکه هایی که رنگ، اندازه، شکل یا بافت غیرطبیعی دارند، بررسی می کند.


بافت برداری از پوست:تمام یا بخشی از رشد غیر طبیعی از پوست گرفته شده و تحت یک میکروسکوپ توسط یک متخصص پاتولوژی برای بررسی علائم سرطان بررسی شده، میشود.

منبع:namnak.


[ بازدید : 159 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 22 خرداد 1398 ] [ 14:30 ] [ admin ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]